احداث تونل و سازه های زیر زمینی

ایستگاه M3 یکی از ایستگاه های خط 3 متروی تهران است. این ایستگاه با طولی حدود 160 متر در دو طبقه ساخته می شود که علاوه بر بدنه اصلی و سازه رکتیفایر دارای دو دسترسی ، پله های فرار و معلولین نیز می باشد. ساخت ایستگاه با توجه به ترافیک عبوری سنگین و موقعیت خاص خیابان شهید بهشتی به روش زیرزمینی انجام می گردد.برای ساخت ایستگاه ابتدا می بایست شفتی به عمق 24 متر حفاری و حفاظت گردد ، سپس گالری های آدم رو به منظور دسترسی به سر شمع ها در طول ایستگاه حفاری می شود. پس از تکمیل گالری ها ، شمع ها و ریپ ها به ترتیب حفاری ، آرماتوربندی و بتن ریزی می گردند تا سازه نگهبان ایستگاه آماده گردد. در این مرحله ایستگاه خاکبرداری شده و سازه اصلی شروع می شود.سازه اصلی ایستگاه یک سازه بتن مسلح می باشد که برای اجرای آن نیاز به تجهیزات خاص مانند قالب های لغزان قوسی شکل است. شایان ذکر است موازی با عملیات ساخت ایستگاه ، تونل در دو جبهه شرقی و غربی فعال بوده و به طرفین پیشروی می کند. در این پروژه ساخت تونل ها به روش NATM (روش اتریشی) می باشد.توضیح درباره روش اتریشی اینکه حفاری ، حفاظت (با قاب های فلزی و شاتکریت و مش های فولادی ) در چند مرحله تا تکمیل مقطع نهایی تونل انجام می گیرد، سپس سازه اصلی (لاینینگ ) اجرا می گردد. در حال حاضر در این پروژه سازه نگهبان ایستگاه تکمیل و خاکبرداری تا طبقه تیکت هال در حال انجام است. تونل ها نیز در طولی حدود 250 متر پیشروی کرده اند. از ابتدای پروژه تاکنون بیش از 320000 کیلوگرم آرماتور، 5288 متر مکعب بتن و 4373106 متر مکعب حفاری و خاکبرداری صورت گرفته است که چیزی حدود 25% کل پروژه می باشد.